FUNCTIONAL-PRAGMATIC CHARACTERISTICS AND CLASSIFICATION OF ADVERTISING

Authors

  • Dilnoza Sobirova Doctoral student (DSc) of the Department of Uzbek Linguistics and Journalism, Bukhara State University

Abstract

This article talks about the functions description of advertising. The main focus is on the functions performed by advertisements through the impact of advertising text on members of society. These points are supported by medical advertising texts.

References

Васильева Е.А. Как сделать рекламу эффективной? 25 беспроигрышных идей. Практические пособие. – Москва: Дашков и Ко. 2009. – С. 10.

Черячукин Ю.В. Правовое регулирование рекламной деятельности в Российской Федерации и зарубежных государствах: Опыт. Автореферат кандидат юридических наук. – Москва, 1998. https://www.dissercat.com/content/pravovoe-regulirovanie-reklamnoi-deyatelnosti-v-rossiiskoi-federatsii-i-zarubezhnykh-gosudar

Tatilon C. Le texte publicitaire: traduction ou adaptation // Meta, 35(1), 1990. – P. 243. https://doi.org/10.7202/004326ar

Азларова А. Товарлар рекламасини ташкил қилиш ва самарадорлиги (Ўзбекистон корхоналари мисолида): Иқт. фан. ном. дисс... – Тошкент, 2005.

Л.Каримова Социально-психологические и этнопсихологические особенности социальных представление и устоновок личности по отношению к рекламе. Кандидатская диссертация. – Ташкент, 2003.

Маҳмудова У.У. Реклама матнлари таржимасининг лингвомаданий ва услубий жиҳатлари: Филол. фан. бўй. фалс. доктори дисс. – Қарши, 2021. – 133 б.

Sobirova D. R. (2020). Publitsistik matnlar va reklamalar sarlavhalarining vazifalari xususida. Тил, таълим, таржима халқаро журнали, 3(1).

Sobirova D. R. Tibbiy reklamalarda parafrazalar. Молодой ученый 13 (2020): 266-267.

Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс Пер. с англ. – Москва: Вильяме, 2007. – С. 434.

Сердобинцева Е. Структура и язык рекламных текстов. – Москва: Наука, 2010. – C. 19.

Sobirova D. R. Tibbiy reklama matnlarini yaratish usullari. Academic Research in Educational Sciences. ARES. ISSN 2181-1385. 2021. March. Volume 2, Issue 3. pp. 1242-1246.

.Русаков А. Ю. Романтизм и прагматизм социальной рекламы. http://www.socreklama.ru/analytics/list.php?ELEMENT_ID=4984&SECTION_ID=107

Sobirova D. R. Tibbiy reklama matnlarida psixografik xususiyatlarning voqelanishi. Международный журнал Искусство слова 4.4 (2021).

Иванова А. А. Строй текста рекламной пропаганди: на материале английского языка: автореф. дисс. канд. филол. наук. – Москва, 2009. – С. 20-21. https://www/dissercat.com/content/stroi-teksta-reklamnoi-propagandy

Elrod J. K., Fortenberry J. L. Advertising in Health and medicine: Using Mass Media to Communicate with Patients. // BMC Health Services Research. 2020. https://bmchealthservres.biomedcentral.com/ articles/10.1186/s12913-020-05599-3.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Dilnoza Sobirova. (2024). FUNCTIONAL-PRAGMATIC CHARACTERISTICS AND CLASSIFICATION OF ADVERTISING. Journal of Academic Research and Trends in Educational Sciences, 310–316. Retrieved from http://ijournal.uz/index.php/jartes/article/view/1351